سامانه آزمایشگاهی لیمز (Lims) که گاهی اوقات با نام سیستم اطلاعات آزمایشگاه (Lis) شناخته می شود، نرم افزاری است که از کلیه عملیات یک آزمایشگاه مدرن پشتیبانی می کند. سامانه آزمایشگاهی لیمز ویژگی های کلیدی زیادی دارد.
برخی از ویژگی های کلیدی لیمز عبارتند از :
- پشتیبانی گردش کار
- ردیابی اطلاعات
- محیط نرم افزاری انعطاف پذیر
- رابط های تبادل اطلاعات
این امکانات می تواند به صورت دستی مطابق نیاز هر آزمایشگاه تنظیم شود. سامانه لیمز در طول سالیان گذشته تکمیل تر شده است. در ابتدا فقط نمونه های ساده را در سامانه آزمایشگاهی لیمز وارد می کردند. اما اکنون ابزارهای برنامه ریزی منابع انسانی که جنبه های متعدد انفورماتیک آزمایشگاهی را مدیریت می کند در آن وجود دارد.
یکی دیگر از ویژگی های کلیدی که در لیمزهای مدرن پیاده سازی می شود ابزار پیکربندی است. این ابزار سامانه مدیریت اطلاعات آزمایشگاهی را همه کاره می کند. این سامانه به راحتی با استانداردهای سیستم آزمایشگاهی شما سفارشی سازی می شود و نیازهای سفارشی سازی پرهزینه شما را از بین می برد.
نقش سیستم مدیریت اطلاعات آزمایشگاهی (Lims) چیست؟
مهم ترین نقشی که سامانه مدیریت اطلاعات آزمایشگاهی لیمز در آزمایشگاه شما ایفا می کند، افزایش کارایی عملیاتی آزمایشگاه می باشد. این کار با خودکار سازی و ساده کردن گردش کار، حذف نیاز به نگهداری اطلاعات به صورت دستی و رعایت دستورالعمل های صورت می پذیرد. یک سامانه آزمایشگاهی لیمز خوب هم نگهداری آسان سوابق و هم گزارش دهی را تسهیل می کند، بنابراین خطرات خطاهای انسانی در این سیستم از بین می رود و زمان کلی چرخش کار را بهبود می بخشد.
سامانه آزمایشگاهی لیمز چگونه کار می کند؟
به طور خلاصه، سامانه آزمایشگاهی لیمز یک نمونه را از همان ابتدا که وارد آزمایشگاه می شود تا پایان چرخه عمرش هدایت می کند. این چرخه عمر عبارتند از مراحل ذخیره سازی، آزمایش، گزارش و بایگانی نمونه. هنگامی که یک نمونه به آزمایشگاه معرفی می شود، سیستم لیمز با وارد کردن نمونه به سیستم و تخصیص یک شماره شناسایی خاص به آن آغاز به کار می کند. هنگامی که نمونه ها در آزمایشگاه حرکت می کنند، اطلاعات مربوط به آنها را می توان به روز رسانی کرد و تا مسیر ممیزی آن ها را حفظ کرد.
اهداف سیستم مدیریت اطلاعات آزمایشگاهی لیمز (Lims)
سامانه لیمز، قابلیت حفاظت داده ها و تولید گزارش را برای کاربران مهیا می کند. برخی از عملکرد های اصلی Lims عبارتند از :
مدیریت نمونه
مدیریت نمونه یکی از عملکردهای حیاتی سامانه آزمایشگاهی لیمز (Lims) می باشد. سامانه لیمز سوابق دقیق هر نمونه را مدیریت می کند. سپس آنها را به صورت امنی ذخیره می کند. نتیجتا خطر از دست دادن داده ها در حین جابه جایی بین بخش ها حذف می شود. علاوه بر این، هنگامی که نمونه از یک واحد آزمایشگاه به واحد دیگر منتقل می شود، زنجیره نگهداری به روز رسانی می شود. همچنین از ردیابی مناسب مکان و صاحب نمونه اطمینان حاصل می شود.
مدیریت موجودی
عملکرد مدیریت موجودی لیمز بخش ضروری از مدیریت روزانه آزمایشگاه است. سامانه مدیریت آزمایشگاهی لیمز منابع موجودی و معرف ها را مدیریت می کند. همچنین می تواند در صورت اتمام موجودی هشدارهایی جهت سفارش مجدد را به صورت خودکار تولید کند. این هشدار ها گردش کار آزمایشگاهی را تسهیل می کند و از تاخیر های ناشی از در دسترس نبودن موجودی در انبارها جلوگیری می کند. سامانه لیمز همچنین می تواند به نگهداری اطلاعات دقیق و به روز در مورد تجهیزات به آزمایشگاه شما کمک کند و زمانی که تجهیزاتی نیاز به ارتقا و یا تعمیر هستند به شما اطلاع دهد.
مدیریت آزمون
سامانه آزمایشگاهی لیمز (Lims) به استانداردسازی گردش های آزمایشی کمک می کند. در عین حال کنترل کامل و دقیق فرآیند آزمایش را فراهم می کند. کاربران می توانند با استفاده از لیمز آزمایش انجام شده بر روی دسته ای از نمونه ها را مدیریت کنند، نتایج را به آسانی وارد کنند. همچنین ردیابی تایید / اعتبارسنجی نتایج و تولید گزارش ها را امکان پذیر می کند. علاوه بر این، به شما این امکان را می دهد که تجزیه و تحلیل تست ها را مدیریت کنید و تست ها را به کاربران خاص (Lims) اختصاص دهید.
گزارش نویسی
گزارش نویسی بخشی ضروری از سامانه آزمایشگاهی لیمز است. ویژگی گزارش نویسی، آزمایشگاه ها را قادر می سازد تا به یک نمای کامل از داده های جمع آوری شده و روندهای بالقوه دست یابند. همچنین هزینه های گزارش دهی آزمایشگاه ها را کاهش می دهد. لیمز به شما امکان می دهد گزارش هایی از جمله ردیابی نمونه، خلاصه نمونه، موجودی، پیکربندی سیستم، نتایج آزمایش، مسیر حسابرسی، تعداد نمونه، فاکتورها، فضای فریزر، کالیبراسیون ابزار و … را تولید کنید.
چه کسی می تواند از سیستم مدیریت اطلاعات آزمایشگاهی (Lims) استفاده کند؟
صنابع گوناگونی از لیمز جهت مدیریت داده های آزمایشگاهی خود استفاده می کنند. برخی از صنایع عمده عبارتند از:
- بیمارستان ها : تحقیقات و تشخیص بالینی، مدیریت اطلاعات بیماران، مدیریت اطلاعات نمونه، تولید گزارش ها
- آزمایشگاه ها : خودکار سازی گردش های آزمایشگاهی
- آزمایشگاه های تست غذا و نوشیدنی: نمونه های غذا و نوشیدنی را مدیریت می کنند، سوابق آزمایش را حفظ می کنند، گزارش ها را تولید می کنند و گردش های آزمایشی را خودکار می کنند.
- نفت و گاز: دسته های نمونه، آزمایش ها، برنامه های آزمایش، نظارت بر نمونه بررسی و اعتبار سنجی نتایج را با قابلیت ردیابی کامل برای اهداف ممیزی خارجی مدیریت می کند.
- آزمایشگاه های آزمایش کشاورزی: شامل انواع نمونه مانند خاک، بافت گیاهی، دانه ها، حشرات، خوراک، روغن ها، آجیل ها، پوسته ها، گل ها و موارد دیگر را مدیریت می کند. این آزمایشگاه ها رزرو نمونه، ردیابی، آزمایش، کنترل کیفیت، تولید گزارش آزمایش را انجام می دهند و به تولید کنندگان کمک می کنند تا در این زمینه ها به راحتی تصمیم گیری کنند.
نتیجه گیری
اجرای لیمز کارایی عملیاتی یک آزمایشگاه را بهبود می بخشد. مسئولان آزمایشگاه معمولا زمان زیادی را صرف ثبت دستی و نگهداری از داده ها می کنند. سامانه مدیریت اطلاعات آزمایشگاهی لیمز باعث صرفه جویی در زمان می شود. لیمز منجر به کاهش خطای انسانی می شود. لیمز یک سیستم اطلاعاتی دقیق برای پشتیبانی از تصمیمات مختلف ایجاد می کند. سامانه آزمایشگاهی لیمز قابلیت حسابداری دارد. ویژگی حسابداری به طور خودکار زمان صرف شده برای حسابداری دستی را کاهش می دهد. سیستم لیمز هنگام برخورد با داده های حجیم که نیاز به تجزیه و تحلیل دسته ای و عملیات تکراری روزانه دارد، بسیار مفید است. لیمز استاندارد های مختلف را پوشش می دهد و به آزمایشگاه ها کمک می کند تا استانداردهای نظارتی ایمنی و حریم خصوصی خود را حفظ کنند.